فوتبال دفاعي بهتر است يا تهاجمي؟
تاريخ : دو شنبه 26 اسفند 1392برچسب:, | 23:38 | نویسنده : hfp

فوتبال دفاعي يا فوتبال تهاجمي؟

سال ها از روزهايي كه مي شد يكي از اينواژه ها را به تيمي نسبت داد گذشته است. ديگر فوتبال تدافعي يا تهاجمي وجودخارجي ندارد. فوتبال تركيبي از تهاجم و تدافع است. اينكه كدام يك نسبت بهديگري برتري داشته باشد به تفكر مربي برمي گردد. اينكه ابتدا حمله كند يادفاع و نبايد فراموش كرد تاكيد بر دفاع يا حمله به تنهايي تيم را نابود ميكند و اين تفكر سال هاست در فوتبال مدرن اجرا مي شود. بارسا با تملك توپبالاي 65درصد در هر ديدار بدون برنامه مناسب و متناسب در فاز تدافعي سقوطخواهد كرد مانند بارساي رايكارد در سال هاي آخر. روسيه گاس هيدينك در يورو 2008 تيمي بود با مالكيت پايين تر از 50 درصد با ساختار تدافعي و تاكيد بردفاع ولي بدون طراحي ضدحملات مناسب و متناسب منجر به سقوط مي شد. توضيحاتبالابراي درك صحيح اين موضوع است كه در فوتبال امروز، دفاع صرف يا تهاجمصرف معنا ندارد. مهم پيروزي و موفقيت است و به همين دليل با توجه به داشتههاي تيم و البته حريف بايد راه حلي يافت براي موفقيت و جواب اين سوال كهتيم خود را مبتني بر زماني سازماندهي كنيم كه توپ داريم يا مبتني بر زمانيكه توپ در اختيار حريف است؟ بنا بر جواب اين سوال است كه مربي تصميم ميگيرد از چه استراتژي يا تاكتيكي استفاده كند 

با نگاهی به مسابقات سالهای گذشته تیم های بزرگ به حقیقت موضوع بهتر پی می بریم

    آلمان – هلند
    
پيروزيآلمان را مي توان به دليل موفقيت اين تيم در فاز تدافعي دانست. هر دو تيمداراي لوزي تهاجمي قدرتمند و مهاجماني در سطح اول فوتبال دنيا هستند وليآنچه پيروز ديدار را مشخص كرد ساختار دفاعي دو تيم بود. نكته مهم عملكردموثرتر اشنايدر در برابر اوزيل بود. دريافت توپ بيشتر، پاس هاي ارسال شدهبالاتر و عملكرد موثر تر در جريان ديدار ولي پيروز ديدار آلمان بود. آن همدر حالي كه هافبك پست 10 هلند عملكرد موثرتري نسبت به اوزيل داشت يعنيموفقيت كليدي ترين پست سيستم 1-3-2-4 در تيم هلند نسبت به آلمان ولي نتيجهديدار به نفع آلمان بود. هلند 61 درصد مالك ديدار بود در حالي كه آلمان 9ضربه در چارچوب داشت و البته دو گل يعني 50 درصد ضربات در چارچوب بيشترنسبت به هلند. موفقيت آلمان به دليل هماهنگي برنامه دفاعي اين تيم بابرنامه تهاجمي بود. آلمان پيروز شد زيرا هافبك هاي مياني اين تيم فازمناسبي روي هافبك هاي مياني توليد كننده هلند ايجاد كردند. آلمان تا نيمهزمين خود عقب مي نشست و با حملات سريع و ضدحملات با برنامه به دروازه هلندحمله مي كرد و در برابر، ساختار تدافعي هلند عملكرد مناسبي نداشت.
    
    
انگليس – فرانسه
    
فرانسهبا مثلث تهاجمي قدرتمند و هافبك هايي كه مهارت حفظ توپ انفرادي بالاييدارند شانس بالاتري براي موفقيت از حريف خود داشت ولي نتيجه ديدار چيزديگري بود. 55 درصد از زمان ديدار در اختيار فرانسه بود و نكته اينكه آمارضربات به دروازه حريف، 19 به 3 به نفع فرانسه بود و آمار ضربات در چارچوب 15 به يك به نفع فرانسه ولي نتيجه نهايي ديدار: يك - يك. فرانسه مالك جريانبازي بود و ضربات پرتعدادي به سمت دروازه انگليس داشت ولي ساختار دفاعيانگليس موفق عمل كرد. ضربات فرانسه از خارج از باكس زده مي شد و خط دفاعفرانسه سعي داشت توپ را برابر خود نگه دارد و با اين فرمول، انگليس به يكامتياز از ديداري رسيد كه كمتر كسي برايش شانسي قائل بود. نكته مهم تناسببين ساختار دفاعي و تهاجمي دو تيم بود: فرانسه مالك توپ بود ولي براي زماناز دست دادن توپ، سعي داشت با پرس روي توپ و يارگيري نفر به نفر در زمينحريف مانع شكل گيري ضدحملات انگليس شود و در برابر انگليس با استقرارساختار دفاعي در نيمه زمين خودي سعي داشت مدافعان كناري فرانسه را به جلوبكشاند تا بتواند از فضاي پشت آنها صاحب موقعيت شود. برنامه تهاجمي فرانسهبدون نقشه هاي تدافعي و ساختار تدافعي انگليس بدون ضدحملات نمي توانست مفيدواقع شود.
    
    
دفاع مطلق؟
   
در سالهای گذشته حتي يونان هم با دفاعمطلق به قهرماني نرسيد، همان طور كه بارسا با فوتبال تهاجمي مطلق نتوانستقهرمان شود. چندین ماه از قهرماني چلسي با ساختار تدافعي قدرتمند اين تيمگذشته است و چه كسي است كه بتواند ادعا كند چلسي با دفاع مطلق موفق به حذفبارسا شده است در حالي كه در دو ديدار رفت و برگشت، چلسي دو برابر بارساگلزني كرده بود. دو گل برابر يك گل. يورو به عنوان نمايشگاه فوتبالمدرن دليل ديگري بر اين ادعا است كه فوتبال صرفا تهاجمي يا تدافعي پايانيافته است. هر تيم داراي اولويت در اجراي برنامه تدافعي يا تهاجمي است واين ارتباط و لينك مناسب بين اين دو برنامه است كه تيم موفق را مشخص ميكند.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: